Eerste vaarduiker Westland geplaatst

Naaldwijk, 25 maart 2015.

Van der Linden Beton uit Vught heeft begin van de maand de eerste grote vaarduiker geplaatst in het Wegenproject Westland te Naaldwijk. In opdracht van Aannemingsmaatschappij Van Gelder BV werden 29 prefab segmenten geplaatst op een gestabiliseerde ondergrond, verbonden met een waterdichte PAGEL voegvulling en vervolgens nagespannen tot één geheel door Dywidag Systems International (DSI). Het werk werd in drie dagen voltooid.

Wegenproject Westland omvat het nieuw aanleggen van drie kilometer, en het aanpassen van circa negen kilometer provinciale wegen. Daarnaast wordt een nieuwe parallelweg gerealiseerd. Het project bestaat verder uit diverse andere werkzaamheden, zoals het realiseren van drie turboverkeerspleinen, voorzien van verkeersregelinstallaties. Ook wordt een aantal kunstwerken gebouwd, waaronder vijf fietstunnels en één verkeerstunnel. Drie bestaande bruggen worden vervangen en diverse vaarduikers en stuwen moeten worden aangelegd. Tot slot wordt er een circa twee kilometer lang geluidscherm geplaatst en diverse blijvende damwandconstructies gerealiseerd (bron: http://www.vangelder.com/referentie/wegenproject-westland). Opdrachtgever van het Wegenproject Westland is de provincie Zuid-Holland. Het is onderdeel van het 3-in-1 project (bron: http://www.zuid-holland.nl/onderwerpen/verkeer-vervoer/wegverkeer/3-1-project). Dit project maakt Westland en Hoek van Holland beter bereikbaar en vergroot de verkeersveiligheid en leefbaarheid in het gebied.

Als de belasting op duikers ongelijkmatig is of bij een slechte bodemgesteldheid, zoals in dit geval, worden spanduikers toegepast. De prefab segmenten worden tegen elkaar geplaatst, waarna de voeg wordt afgegoten met krimparme gietmortel. Na uitharding van deze mortelvoeg wordt de duiker nagespannen tot één geheel. Aansluitend worden de spankanalen geïnjecteerd met cementgebonden injectiemortel. Er is zo een waterdichte constructie ontstaan. Het aantal spankanalen en het aantal strengen per spankanaal is afhankelijk van de belasting en de bodemgesteldheid en wordt per situatie specifiek berekend (bron: http://www.lindenbeton.nl/).

Van der Linden Beton is verantwoordelijk voor de detaillering, productie en montage van deze spanduiker. Om dit alles te realiseren werkt Van der Linden nauw samen met Kleihues Betonbauteile GmbH & Co KG uit het Duitse Emsbüren. Daar worden de prefab elementen geproduceerd. Doordat er in het productieproces gebruik wordt gemaakt van flexibele mallen is de constructeur geheel vrij in het dimensioneren van de breedte en de hoogte van de duiker en is dus niet gebonden aan standaard maten. Inwendige afmetingen zijn mogelijk tot meer dan 9,00 meter breed en tot wel 4,00 meter hoog. De bouwlengte van de bouwelementen is standaard 3,00 meter. Ga voor meer informatie naar http://www.lindenbeton.nl/.

Voor het verbinden van de prefab elementen en het afsluiten van de voegen is gekozen voor PAGEL V2/40 krimparme gietmortel. Dit uiterst vloeibare product sluit de voegen in één keer waterdicht af en zorgt ervoor, dat de constructie twee uur na het afgieten al kan worden nagespannen. Meer informatie over dit product en onze injectiemortel voor spankanalen vindt u hier:

PAGEL V2/40 krimparme gietmortel http://www.pagel.com/all/pdf/nl/v2_nl.pdf

PAGEL E1F injectiemortel http://www.pagel.com/all/pdf/nl/e1f_nl.pdf

Marc SweepEerste vaarduiker Westland geplaatst